تدوین الگوی راهبردی توسعه کسب و کار در صنعت گردشگری استان اصفهان

نوع مقاله : پژوهش کیفی

نویسندگان

1 استاد گروه برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی دانشگاه تهران

2 کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی گردشگری دانشگاه تهران

چکیده

زمینه و هدف: توسعه کسب و کار یکی از مهمترین مولفه‌های حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی گردشگری است چرا که گردشگری یکی از جذابترین بازارهای امروزی در بین صنعت‌های مختلف است. بر همین اساس این پژوهش با هدف طراحی الگوی راهبردی توسعه کسب و کار در صنعت گردشگری استان اصفهان انجام شده است.

روش پژوهش: این پژوهش کیفی و با راهبرد گراندد تئوری انجام شده است. جامعه آماری آن متخصصان و خبرگان گردشگری هستند که به روش هدفمند تعداد 11 نفر از آنها برای نمونه انتخاب شده‌اند و نمونه گیری زمانی به پایان رسیده که محقق به اشباع نظری رسیده باشد. در کل جمع‌آوری اطلاعات این پژوهش با استفاده از مصاحبه‌های عمیق انجام شده و فرآیند تفسیر و تحلیل مصاحبه‌ها با توجه به روش کدگذاری انجام شده است.

یافته‌ها: نتایج بخش کیفی بر اساس سه مرحله کدگذاری با بیش از 120 گزاره معنادار، 158 مفاهیم متناظر و 55 مقولۀ فرعی و 10 مقوله اصلی و یک مقوله هسته به دست آمد. 10 مقوله اصلی به دست آمده شامل؛ بهینه‌سازی مراکز اقامتی در استان، مدیریت رستوران‌داری، مزیت زیرساختی، تقویت جریان‌های مالی و پولی، تسهیلات گردشگری جذاب، توسعه امکانات و خدمات، فناوری و توسعه سیستم‌ها، تقویت کسب‌و کارهای مرتبط، معرفی منابع طبیعی و آموزش و توسعه مهارت‌ها است که با انتزاع بیشتر این مقولات در مرحلۀ کدگذاری گزینشی، یک مقوله هسته به نام «توسعه کسب و کار در صنعت گردشگری به علت مزیت زیرساختی و وجود تسهیلات گردشگری جذاب در بستر توسعه امکانات و خدمات با مداخله مدیریت رستوران‌داری و معرفی منابع طبیعی و با راهبردهای بهینه‌سازی مراکز اقامتی، توسعه فناوری و آموزش به پیامدهای تقویت جریان‌های مالی و پولی و تقویت کسب‌و کارهای مرتبط با گردشگری منجر می‌شود.» ظاهر شد که می‌تواند تمامی مقولات دیگر را تحت پوشش قرار بدهد.
نتایج: توسعه کسب و کار در صنعت گردشگری وابسته به تعملات و تقویت بازار گردشگری شده است و ایران هم مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته می‌تواند از گردشگری سهم قوی از بازار توسعه یافته داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات