شبکه سازی بازاریابی کار آفرینانه؛ الگویی کارآمد برای افزایش قابلیت رقابت پذیری صادراتی (گذر از ورود سنتی به بازارهای بین المللی)

نوع مقاله : پژوهش کمی و پیمایشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی ، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ،دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

3 استادیار گروه مدیریت بازرگانی ، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.

10.22034/nebs.2023.387139.1014

چکیده

زمینه و هدف: شبکه‌سازی به ویژه در حوزه کارآفرینی، ابزاری کارآمد و اثرگذار در بهبود فرایندهای بازاریابی است. برهمین اساس هدف این پژوهش بررسی اثرات ایجاد شبکه سازی بازاریابی کار آفرینانه به عنوان روشی نوین بر بهبود عملکرد صادراتی در ورود از بازارهای سنتی به بازارهای بین‌المللی در محیط های رقابتی است.
روش: رویکرد پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه جمع‌آوری داده‌ها پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل شرکت‌های تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان کردستان هستند که با استفاده از فرمول کوکران 127 شرکت مورد بررسی قرار گرفتند. برای تجزیه‌وتحلیل داده و آزمون سؤالات پژوهش از آزمون‌های پارامتریک و غیرپارامتریک به کمک نرم‌افزار SPSS استفاده شده است.
یافته‌ها: یافته‌های حاصل از تحلیل‌های آماری این پژوهش نشان داد که می‌توان با ایجاد شبکه‌سازی بازاریابی به‌عنوان بر رقابتی‌پذیری صادرات شرکت‌ها اثر معناداری را ایجاد کرد که طبق آزمون‌های آماری که انجام شده این دو مؤلفه ارتباط مستقیم در سودآوری و برتری فعالیت‌های داخلی و خارج بنگاه‌ها دارند.
نتایج: تجربه ورود به بازارهای بین المللی به عوان محرکی در جهانی شدن شرکت نشان داده است که بدون داشتن شبکه هایی قدرتمند از همه متغیرهای اثرگذار بر صادرات، دستاوردها در این زمینه، بسیار ناچیز خواهد بود. لذا تلاش‌های بین المللی وشبکه سازی بازاریابی کار آفرینانه روند افزایش دخالت در عملیات بین‌المللی شدن در شرکت های کوچک و متوسط که قابلیت مورد نیاز برای رقابت و موفقیت در عرصه‌های جهانی را افزایش می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات