طراحی و اعتبار بخشی الگوی مطلوب برنامه درسی آموزش کارآفرینی برای مدارس

نوع مقاله : پژوهش ترکیبی

نویسندگان

1 استاد گروه برنامه‌ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد، لامرد، ایران.

2 استادیار گروه برنامه‌ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز ایران

3 دکتری فلسفه و کلام دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و مدیر اموزشگاه حضرت معصومه چادگان

10.22034/nebs.2023.393708.1019

چکیده

زمینه و هدف: آموزش کارآفرینی اثر قابل توجهی در موفقیت کارآفرینی و به تبع آن در رشد اقتصادی جوامع دارد. هدف از آموزش کارآفرینی، پرورش مهارت‌ها و ویژگی‌های کارآفرینانه است. با پرورش این مهارت‌ها در سنین پایین‌تر، می‌توان در آینده، جوانانی توانمند، خلاق و نوآور در تمامی ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی داشت. هدف این پژوهش، طراحی الگوی برنامة درسی آموزش کارآفرینی برای دانش‌آموزان و ارزشیابی آن توسط کارشناسان ارشد و میانی، و مدیران اجرائی و آموزشی است.

روش: این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی از نوع توسعه‌ای و به لحاظ ابزار از نوع ارزشیابی و روش انجام آن، زمینه‌ای است. از نظر روش جمع‌آوری اطلاعات، آمیخته از نوع اکتشافی است. نمونه آماری برای انجام مصاحبه جهت مفهوم‌سازی، متخصصان و اساتید دانشگاه در دو حوزة برنامة درسی و کارآفرینی 30 نفر؛ و در بخش کمّی (اعتباربخشی به الگوی طراحی شده)؛ مدیران ارشد ستادی و مدیران اجرائی و آموزشی به تعداد 200 نفرهستند. ابزار گردآوری اطلاعات فیش‌های مطالعاتی، مصاحبه و پرسشنامة مخقق ساخته بوده و جهت تجزیه و تحلیل مقدماتی داده‌ها، از نرم‌افزار Spss 18 و جهت مدل‌یابی به روش PLS از نرم افزار Smart PLS استفاده شد.

یافته‌ها: یافته‌های حاصل از بررسی کیفی مدل، نشان داد که براساس الگوی طراحی شده، طراحی برنامه درسی آموزش کارآفرینی به عنوان مبنا و ستون اصلی تحقق الگوی برنامه درسی آموزش کارآفرینی برای دانش‌آموزان دوره اول متوسطه قلمداد شده و از میان مقوله‌های موجود، «سیاست‌ها و اهداف محیطی» و «ارتباط با بازارکار» به عنوان عللی تلقی می‌شوند که نقشی فعال در الگوی برنامة درسی آموزش کارآفرینی داشته و تا این عوامل مهیا نشوند برنامة درسی آموزش کارآفرینی محقق نمی‌شوند.

نتایج: الگوی برنامه درسی آموزش کارآفرینی برای دانش‌آموزان بر پایه تحلیل کمی آن در میان کارشناسان و مجریان آموزشی دارای اعتبار است و این الگو را می‌توان در جوامع آماری مختلف در کشور پیاده سازی کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات