بررسی نقش عوامل موثر بر توسعه کسب و کارهای خانگی به منظور خود اشتغالی زنان و کارآفرینی در خانه

نوع مقاله : پژوهش کمی و پیمایشی

نویسندگان

1 استاد جامعه‌شناسی و مطالعات زنان دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

2 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی موسسه آموزش عالی پارسا، بابلسر، ایران.

10.22034/nebs.2023.394627.1021

چکیده

زمینه و هدف: کسب و کار خانگی در بسیاری از کشورها موتور رشد اقتصادی هستند. این کسب و کارها نوعی فعالیت اقتصادی هستند که در محل سکونت شخصی که با استفاده از امکانات و وسایل منزل راه اندازی می‌شوند. این کسب و کارها عمدتاً از عملیات تجاری در در یک اقامتگاه خصوصی بهره می‌برند و در شرایط مختلفی توسعه می‌یابند. بر همین اساس هدف این پژوهش بررسی نقش عوامل موثر بر توسعه کسب و کارهای خانگی به منظور خود اشتغالی زنان و کارآفرینی در خانه است.

روش: روش این پژوهش از نوع پیمایشی است که با استفاده از پشتوانه نظری مرتبط با توسعه کسب و کارهای خانگی فرضیاتی برای آزمون در جامعه آماری زنان شهر ساری تدوین کرده است. جامعه آماری زنان 18 تا 60 سال شهر ساری هستند که با استفاده از فرمول کوکران 384 نفراز آنان به عنوان نمونه انتخاب شده‌اند. در این پژوهش داده‌ها به صورت میدانی گردآوری شده‌اند و ابزار گردآوری، پرسشنامه محقق ساخته با ضریب پایایی بالای 7/0 بوده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز به وسیله نرم‌افزارهای spss و Amos انجام شده است.

یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان داده که مولفه‌های؛ رشد فناوری، امکان دورکاری، شناخت نیازهای بازار، استفاده از منابع انسانی، درآمدزایی خانوار، نابرابری‌های دیجیتال و اقتصاد دیجیتال به عنوان مهمترین متغیرهای تاثیرگذار بر توسعه کسب و کارهای خانگی با ضرایب مثبت و معناداری می‌توانند موجوب توسعه کسب و کار و ایجاد کارآفرینی در جامعه زنان شهر ساری می‌شوند.

نتایج: شهر ساری به دلیل موقعیت گردشگرپذیر بودن آن بیش از دیگر شهرها به توسعه خوداشتغالی زنان نیاز دارند. بر همین اساس توسعه کسب و کار خانگی می‌تواند ضمن افزایش کیفیت زندگی زنان باعث توسعه کلی جامعه می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات