روش‌شناسی پژوهش در مطالعات امکان‌سنجی و تدوین برنامه‌ی کسب‌وکار

نوع مقاله : پژوهش نظری و مروری

نویسندگان

1 دانشجوی مقطع دکتری تخصصی رشته آینده‌پژوهی، دانشکده و پژوهشکده حضرت ولی‌عصر(عج)، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران.

2 استادیار گروه آموزشی مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

3 استادیار مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران.

10.22034/nebs.2023.386480.1013

چکیده

زمینه: در این نوشتار ابتدا به معرفی مطالعات امکان‌سنجی و برنامه‌های کسب ‌وکار پرداخته شده است.
هدف: پس از بر شمردن وجوه تمایز آنان، از رهگذر تدوین یک چهارچوبِ مناسبِ کاربندی فنون روش تحقیق، قدر متیقنی برای این دو نوع از گزارش تعیین گردیده ‌است.
روش‌: سپس روش تحقیق آمیخته به عنوان یک پارادایم نوظهور و متناسب با موضوع تحقیقِ حاضر مورد مداقه قرار گرفته ‌است.
یافته‌ها: در نهایت پس از تبارشناسی مطالعات امکان‌سنجی و برنامه‌های کسب ‌وکار از حیث جهت‌گیری فلسفه‌، رویکرد، هدف و افق زمانی تلاش گردیده تا روش تحقیق آمیخته بر این پژوهش‌های حوزه‌ی کارآفرینی برازش داده شود و بدین وسیله هم اعتبار داده‌ها و تحلیل‌های کارآفرینان و مشاورانشان فزون‌تر گردد و هم وسیله‌ی جلب توجه دانشگاهیان به مطالعات امکان‌سنجی و برنامه‌های کسب ‌وکار که مورد نیازِ شدیدِ کارآفرینان و سرمایه‌گذاران است فراهم آید.
نتیجه‌گیری: به این ترتیب مولفان براساس مطالعه گسترده‌ی ادبیات مرتبط با مطالعات امکان‌سنجی و تدوین برنامه‌ی کسب وکار و همچنین بر اساس تجربیاتی که در اجرای پژوهش‌های امکان‌سنجی و تدوین طرح‌های تجاری کسب کرده بودند، یک فرایندِ پنج مرحله‌ای را برای انجام پژوهش‌های امکان‌سنجی و تدوین طرح‌های تجاری پیشنهاد نمودند که مسبوقِ به سابقه نبوده ‌است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات