بررسی تاثیر تهدیدات کلیشه ای از سوی مشتریان بر تعهد سازمانی با نقش میانجی اضطراب فروش درخرده فروشی های شهر تهران

نوع مقاله : پژوهش کمی و پیمایشی

نویسندگان

1 استاد گروه آموزشی مدیریت، دانشگاه علوم و تحقیقات و استادگروه بازاریابی دانشگاه پیام نور تهران غرب

2 دانشجوی دکتری گروه آموزشی مدیریت، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران

10.22034/nebs.2023.416635.1035

چکیده

زمینه و هدف: فروشندگان آگاه هستند که بسیاری از مشتریان، کلیشه های منفی و تهدید کننده از حرفه فروش دارند. آنها ممکن است این نگرانی را داشته باشند که براساس کلیشه های تحقیرآمیز درباره گروه هایی که به آن تعلق دارند مورد قضاوت قرار گیرند. در نتیجه، ممکن است در مورد نحوه درک مشتریان از آنها حالت تدافعی و ترس داشته باشند. هدف از اجرای این پژوهش، بررسی تاثیر تهدیدات کلیشه ای از سوی مشتریان بر تعهد سازمانی فروشندگان از طریق متغیر میانجی اضطراب فروش درخرده فروشی های شهر تهران می باشد که نقش فروشنده بسیار مهم در نظر گرفته شده است.

روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است و برحسب روش گردآوری داده ها، توصیفی _ پیمایشی محسوب می شود. روش گردآوری داده ها تلفیقی از روش کتابخانه ای و پرسشنامه ای می باشد.جامعه آماری تحقیق، فروشندگان خرده فروشی در شهر تهران هستند. روش نمونه گیری نیز به صورت نمونه گیری در دسترس، است و براساس فرمول کوکران تعداد نمونه مورد نظر 384 نفر محاسبه شد که در نهایت 212 نفر از فروشندگان، پرسشنامه را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از نرم افزارهای SPSS و Smart PLS استفاده شده است.

یافته ها: فرضیه های مطرح شده در پژوهش همگی تأیید شدند و تأثیر معنادار اضطراب فروش بر تعهد سازمانی، تاثیر معنادار تهدید کلیشه ای بر اضطراب فروش، تأثیر معنادار تهدید کلیشه ای برتعهد سازمانی و فرضیه میانجی شدن اثر تهدید کلیشه ای بر تعهد سازمانی توسط اضطراب فروش به اثبات رسید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات