مولفه ها و موانع دانشگاه نسل سوم در آموزش کارآفرینی (مطالعه موردی: دانشگاه فرهنگیان)

نوع مقاله : پژوهش کیفی

نویسنده

استادیار گروه آموزش علوم‌تربیتی دانشگاه فرهنگیان، کرمانشاه، ایران،

10.22034/nebs.2023.422235.1038

چکیده

زمینه و هدف: در هزاره سوم گسترش فرهنگ کارآفرینی و توسعه کسب و کار، یک ضرورت مهم در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع مختلف به شمار می‌رود و دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در این فرهنگ‌سازی نقش اساسی را بر عهده دارند. این پژوهش با هدف بررسی مولفه‌ها و موانع دانشگاه نسل سوم در آموزش کارآفرینی با تأکید بر دانشگاه فرهنگیان انجام شد.

روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها کیفی است که با روش پدیدارشناسی انجام شد. داده‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری زنجیره‌ای یا گلوله‌برفی و مصاحبه عمیق نیمه‌ساختاریافته با ده نفر از مدیران و اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان که دارای ویژگی‌های موردنظر بودند گردآوری و بر اساس الگوی کلایزی تحلیل گردید. در هفتمین مصاحبه، اشباع نظری داده‌ها حاصل شد، اما به منظور اعتباربخشی یافته‌ها، مصاحبه‌ تا دهمین نفر ادامه یافت.

یافته‌ها: تحلیل داده‌ها منجر به شناسایی دو مقوله (مولفه‌ها و موانع) و پانزده مضمون اصلی گردید. ده مولفه دانشگاه نسل سوم در آموزش کارآفرینی شامل به‌‌‌‌کارگیری مدیران تحول‌گرا، جذب اعضای هیأت علمی کارآفرین، حمایت از دانشجویان خلاق، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، برگزاری کارگاه‌های آموزش کارآفرینی و حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های مرتبط با کارآفرینی (مولفه‌های درونی)، تعامل اثربخش با نهادهای ذینفع، برقراری همکاری‌های آموزشی، پژوهشی و کارآفرینی بین‌المللی، دسترسی به بودجه کافی و توجه به قابلیت‌ها و محرومیت‌های محیطی(مولفه‌های بیرونی) بود. ضعف شایسته‌‌گزینی، ناکارآمدی فارغ‌التحصیلان، ماندگاری در نسل اول یا دوم دانشگاه، کمبود منابع مالی و ضعف امکانات و تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی نیز موانع دانشگاه نسل سوم در آموزش کارآفرینی بود.

نتایج: دانشگاه فرهنگیان از ده مولفه دانشگاه نسل سوم در سه مولفه در وضعیت خوب، در پنج مولفه در وضعیت متوسط و در دو مولفه در وضعیت ضعیف و در کل در وضعیت متوسط تشخیص داده شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات